Vännäs grafiska profil
Här hittar du riktlinjer för den grafiska kommunikationen kring varumärket Vännäs.
- Logotypens ursprung och betydelse
-
Logotypen är den viktigaste bäraren av vår visuella identitet och ska därför finnas med i all kommunikation. Logotypen finns i två varianter: den primära logotypen med undertexten ”det bästa med Västerbotten”, samt den sekundära logotypen utan undertext.
Logotypen är en ordbild uppbyggd upp av sex olika typsnitt som alla bidrar med sina temperament, uttryck och känslor. Blandningen av karaktärer, egenskaper och stilar är en visuell referens till varumärkesplattformen där bland annat Samskapande är framträdande för varumärket. Vårt varumärkeslöfte ”Med stadig fart och framtidstro” kommer till uttryck i logotypen bland annat genom det kursiva n som skapar en framåtriktad rörelse i ordbildens sista hälft.
- Logotypens friyta & minsta storlek
-
Friyta
För att logotypen alltid ska synas bra och få det utrymme den behöver är det viktigt att respektera den fastställda friytan. Friytan (X) definieras som bredden på initiala bokstaven V i ordbilden. Inom detta utrymme får inga andra
objekt, logotyper eller text placeras.Minsta storlek
För att säkerställa tillräckligt igenkänning och läsbarhet i logotypen finns en definierad minsta storlek. Logotypen får aldrig användas i mindre storlek än detta angivna värde.
För den primära logotypen gäller 15mm på höjden som minsta storlek. För den sekundära logotypen gäller 5mm på höjden som minsta storlek. - Typografi
-
I vår visuella identitet har typografin en viktig roll. Till rubriker och stora texter använder vi typsnittet Syne i vikten Semibold. Syne Semibold är ett modernt, karaktäristiskt typsnitt som tar för sig och bidrar med mycket identitet till vår kommunikation.
Och vi använder EB Garamond till alla texter utom rubriker eller kortare budskap där Syne Semibold tar över med sin unika karaktär. EB Garamond är modern tolkning på ett av historiens mest klassiska och uppskattade typsnitt, Garamond. Denna nya tolkning är anpassad för modern användning med framförallt digitalt läsbarhet i fokus. EB Garamond är konstruerat för att fungera utmärkt även i mindre storlek på skärm.
Både Syne och EB Garamond är typsnitt från Google Fonts, vilket innebär att det är öppet för alla att ladda ner och använda.
Ladda ner typsnitt:
- Färger
-
I vår visuella identitet står vår färg Det bästa med Rött i fokus. Den röda färgen är en viktig identitetsbärare som förmedlar den varma, familjära och omfamnade känsla som är en viktig del i vårt varumärke. Vi använder vår röda färg som bakgrund på såväl stora ytor som till mindre element.
Våra sekundärfärger Det bästa med Beige och Nästan Vit 01 & 02 använder vi som stöd till vår huvudsakliga röda färg. Dessa färger är alla varma och neutrala nyanser som primärt används för att skapa värme på annars helt vita ytor. Med våra tre ljusa nyanser har vi möjligheten att anpassa bakgrunder och andra ytor beroende på sammanhang och omständigheter.
Färgkoder:
- Bildspråk
-
Närhet, gemenskap, samskapande, rörelse och framtidstro är grunden i vår varumärkesplattform och centralt i vårt bildspråk. Med ett starkt, konsekvent och genomtänkt bildspråk använder vi bilder och fotografi som en effektiv identitetsbärare i kommunikationen av platsen Vännäs.
Våra bilder är ärliga, uppriktiga och varma. Vi kommer nära och vårt bildspråk är dokumentärt i sin estetik. Vi undviker överdrivet mättade och färgstarka bilder utan drar istället gärna ner mättnaden och ökar kontrasterna något — allt för att förmedla en autentisk, nära och mänsklig känsla.
Vi använder lokala modeller i största möjliga mån, och vi undviker tillrättalagda situationer.
Vi delar in våra bilder i tre primära kategorier: Närhet, Framtidstro och Samskapande